השקיה אוטונומית לפי דרישת הצמח באמצעות חיישנים

לצמחים, בדומה לבני האדם ולחיות, דרושים מים לצורך קיומם. השוני המובהק בין הצמחים לחיות ולבני האדם הינו שהאחרונים מסוגלים להתנייד ממקום למקום על מנת למצוא מים בעוד הצמחים מוגבלים בניידותם ואם אין דואגים להביא אליהם מים – אין להם אותם.
כיום ישנן מספר שיטות המבוססות על מדידות חיישנים לאמוד את צריכת הצמח למים.
שיטות אלה קרויות "השקיה מדייקת" שתכליתה להשקות את הצמח לפי דרישתו בכל שלב של לאורך תקופת הגידול.
הטכנולוגיה של מרבית השיטות מבוססת על ניטור רציף המביא את הנתונים הנאספים לאתר האינטרנט, כך שניתן לראותם בקלות ובפשטות בכל סמארטפון או מחשב באמצעות גרפים וטבלאות ולקבל התראות לנייד על ירידת כמות המים המסופקת לצמח. בנוסף, ניתן גם לחבר את החיישנים לבקר ולהפעיל את ההשקיה בהתאם לנתוניהם המגיעים מהחיישנים, באופן אוטומטי.

מזה 12 שנים קיים שימוש נרחב בישראל של חיישנים המנטרים באופן רציף מידע על צריכת המים של הצמח. חברת מוטס יצרה לראשונה בשנת 2004 לישראל את הטכנולוגיה מבוססת ענן של חישה מרחוק בעזרת חיישנים. בשנת 2012 החלו חברות נוספות להציע חיישנים המשדרים את נתוניהם לענן.

שיטות הניטור השונות נחלקות לשתי קבוצות עיקריות:

  1. שיטות המבוססות על חיישני מדידה הנמצאים בתוך הקרקע ליד הצמח.
  2.  שיטות המבוססות על חיישני מדידה הנמצאים על הצמח עצמו בחלקיו השונים כמו גזע, עלים ופרי.

השיטות המבוססות על חיישני מדידה בקרקע נחלקות לשני סוגים עיקריים:

  1. חיישנים המודדים את רמת הלחות היחסית בקרקע לפי אחוז רטיבות נפחית.
  2. חיישנים המודדים את כוח תאחיזת המים בקרקע, שנקראים טנסיומטרים.

ההבדל המרכזי בין השיטות הוא שהחיישנים למדידת הלחות בודקים מצב קבוע (סטטי) ותוצאתי בקרקע לאחר שיניקת המים על ידי הצמח התבצעה לעומת הטנסיומטרים שמודדים את מתח המים בקרקע שמושפע ישירות מכוח היניקה של שורשי הצמח. לכן, הנתונים שמספקים לנו הטנסיומטרים משקפים בצורה נכונה ומדויקת יותר את פעילות הצמח ושורשיו במהלך המדידה ובכך משקפים בצורה נכונה יותר את דרישת הצמח למים ומצב בריאותו. בנוסף לכך, הטנסיומטרים מתאימים לכל סוגי הקרקעות בשונה מהחיישנים הפועלים על עקרון מדידת הלחות היחסית שבקרקע שאינם מדייקים בקרקעות בינוניות וכבדות. כמו כן, הטנסיומטרים אינם מושפעים כלל מהשינויים ברמת המליחות שבתמיסת הקרקע, בשונה מהחיישנים האחרים שבקרקע הדורשים כיולים חוזרים ונשנים על מנת להגיע לתוצאה מדויקת. יתרונן של חיישני הלחות הינו שמחירם זול מאד לעומת מחירם של חיישני הטנסיומטרים.

השיטות המבוססות על חיישני מדידה צמחיים נחלקות ל 4 סוגים והם:

  1. דנדרומטרים – חיישנים המודדים את קצב התפשטות הגזע בעצים או חיישנים המודדים את קצב שינוי עובי הגבעול בצמחים.
  2. חיישנים המודדים את קצב גידול הפרי.
  3. חיישנים המודדים את שינויי הטמפרטורה בעלה.
  4. חיישנים המודדים את קצב זרימת המים בתוך הגזע, בעצים.

החיישנים הצמחיים מספקים נתונים על הצמח בשלבי הגידול השונים וניתן ללמוד מהם על תהליך הגדילה וההתפתחות של הצמח. חסרונם הגדול של חיישנים אלה הוא בכך שכולם מספקים נתונים של תגובת הצמח למצבים השונים )חיישני פידבק( אך אינם מראים את מצב פעילות הצמח בזמן אמת, כאשר הוא דורש מים.
הטנסיומטר הינו המכשיר היחידי שיכול למדוד נתונים על פעילות הצמח בזמן דרישתו למים. ברוב המקרים, הטנסיומטר באמצעות החרס שלו נמצא במגע ישיר עם השורשים של הצמח "מעין ענף נוסף של הצמח" ולכן המדידה היא ישירה של הצמח בקרקע וכוח היניקה שהוא מפעיל באמצעות שורשיו בזמן צריכת המים.
הטנסיומטרים "החכמים" של "מוטס", חברה בעלת מוניטין של מעל-45 שנים בתחום, הינם מדויקים מאד ואמינים, בעלי אורך חיים של שנים רבות בשימוש ברמת תחזוקה נמוכה מאד והם נחשבים לטובים ביותר מסוגם בעולם. החברה גם בעלת פטנט בינלאומי חדש בתחום, חיישן EC און ליין בתמיסת הקרקע. החזון של "מוטס" הינו לגרום לחקלאים להיות מאושרים וזאת ע"י המצאת טכנולוגיות חקלאיות ידידותיות לסביבה בעלות יחס עלות תועלת גבוהה, שישפרו את הרווח לחקלאי ויחסכו לו זמן

מערכת הטנסיומטרים
מערכת הטנסיומטרים של "מוטס", במרכז התמונה סנסור online-EC (פטנט רשום)

תפריט נגישות

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק. משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת. מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא
050-5366530